Tehnologii 3D

 

In cinematografie, termenul 3D se refera la un sistem care proiecteaza imagini percepute de catre spectatori ca fiind tri-dimensionale (prin senzatia de profunzime a imaginii). Filmele 3D sunt create utilizand simultan doua camere de filmat (stanga/dreapta), in sincronizare perfecta si avand caracteristici tehnice identice. In cazul filmelor de animatie computerizata, camerele de filmat sunt virtuale iar perspectivele lor sunt generate de catre calculator. Filmul este apoi reprodus in salile de cinema prin diferite tehnologii, astfel incat spectatorii sa perceapa imaginea ca fiind tri-dimensionala.

In prezent, in cinematografia digitala se utilizeaza mai multe tehnologii de redare a filmelor 3D. Le prezentam pe scurt in continuare.

Metoda multiplexarii lungimilor de unda

Aceasta tehnologie 3D se bazeaza pe utilizarea unor anumite lungimi de unda pentru culorile rosu (R), verde (G) si albastru (B) receptionate de ochiul stang, respectiv alte lungimi de unda pentru culorile rosu, verde si albastru receptionate de ochiul drept. Spectatorul poarta o pereche de ochelari ale caror lentile dicroice filtreaza setul de lungimi de unda care nu se adreseaza ochiului respectiv.
In practica, se utilizeaza fie un proiector Digital Cinema cu lampa, in care se monteaza un color wheel special (care contine doua seturi de sectoare R/G/B, fiecare set fiind capabil sa reproduca acelasi gamut de culoare, dar transmitand lungimi de unda diferite), fie un proiector laser 6P RGB.
Desi pasive, lentilele sunt mai scumpe si mai fragile decat cele utilizate in ochelarii destinati tehnologiei 3D polarizare. In consecinta, ochelarii se reutilizeaza. Dupa spectacol sunt spalati (din motive de igiena) si folositi de urmatoarea serie de spectatori.
Aceasta tehnologie nu necesita utilizarea unor ecrane speciale ("silver screens") si genereaza o imagine 3D de cea mai buna calitate.

Metoda polarizarii

Este o tehnologie 3D care utilizeaza polarizarea circulara diferita a cadrelor de film care trebuie receptionate de ochiul stang, respectiv ochiul drept al spectatorului.
Proiectorul Digital Cinema emite alternativ si la o frecventa ridicata cadrele stanga / dreapta. In fata proiectorului se monteaza un ecran modulator electro-optic cu cristale lichide. Acesta realizeaza polarizarea circulara diferita pentru ochiul drept, respectiv ochiul stang, fiind sincronizat cu proiectorul.
Spectatorii poarta ochelari cu lentile pasive, polarizate circular, care filtreaza imaginea aferenta fiecarui ochi in parte. Pentru a pastra polarizarea imaginii, proiectia se realizeaza pe un ecran special denumit "silver screen". Suprafata metalizata a acestor ecrane (de regula aluminiu) pastreaza polarizarea luminii incidente si apoi reflectate, spre deosebire de ecranele realizate dintr-un material dielectric.
Ochelarii utilizati de acest sistem sunt ieftini; de aceea, de regula ei sunt de unica folosinta. In special datorita avantajelor de ordin operational, polarizarea este tehnolgia 3D cu cea mai larga utilizare in prezent, in cinematografe. Imaginea 3D generata prin acest procedeu are insa dezavantajul de a fi afectata de un artefact cunoscut sub denumirea de "ghosting".

Metoda eclipsei

Proiectorul Digital Cinema emite alternativ imaginile pentru ochiul stang, respectiv drept. Spectatorii poarta ochelari cu lentile active, care sunt realizate din ecrane LCD ce pot comuta rapid intre transparenta si opacitate. Ochelarii sunt sincronizati cu proiectorul prin intermediul unor emitatoare infrarosu montate in sala de cinematograf, respectiv a unor receptori de semnal infrarosu montati in rama ochelarilor.
Atunci cand proiectorul emite imaginea pentru ochiul stang, lentila din stanga a ochelarilor devine transparenta, iar cea din dreapta devine opaca (eclipseaza imaginea). Similar, cand proiectorul emite imaginea pentru ochiul drept, lentila din stanga devine opaca iar cea din dreapta transparenta.
Fiind activi, ochelarii 3D incorporeaza o baterie sau un acumulator. Dintre toate tehnologiile 3D, aceasta necesita cei mai costisitori ochelari. Din aceasta cauza, ei sunt proiectati sa fie reutilizati.